my-ayer

my-ayer

my-ayer
my-ayer

my-ayer

my-ayer

خرد جمعی چیست؟

شاید عبارت خرد جمعی را زیاد شنیده باشید اما از اهمیت آن اطلاع نداشته باشید.

خرد جمعی به درک عموم مردم درباره موضوعات کلی و یا یک موضوع خاص مربوط می شود.

خرد جمعی بالا یعنی عموم مردم جامعه درباره موضوعی تصمیمی واحد و البته درست بگیرند و بر عکس خرد جمعی پایین یعنی عموم مردم تصمیمی واحد و حتی غیر واحد ولی اشتباه بگیرند.

خرد جمعی وضعیت عموم جامعه و میزان دریافت آنها امکانات کلی را مشخص می کند.

یعنی اگر جامعه ای خرد جمعی پایینی داشته باشد همیشه در وضعیتی نابه سامان سیر می کند و به اتفاقات خوش دسترسی ندارد.

اما اگر مردم یک جامعه بتوانند خرد جمعی خود را افزایش دهند در نهایت سطح امکانات و سبک زندگی همه آنها با هم افزایش خواهد یافت.

بله همانطور که خواندید خرد جمعی می تواند افزایش و یا کاهش بیابد و این اتفاق از طریق رسانه های عمومی و در درجه بعد توسط خود مردم امکان پذیر است

لیستی از مهم ترین غذاهای استرس زا

بیشتر از آن چیزی که فکر کنید غذاهای استرس زا اطراف ما به وفور پیدا می شوند. قبلا در مطلبی به بررسی انواع غذاهای ضد استرس پرداختیم. اما در این مطلب قصد داریم غذاهای استرس زا را از دید روانشناسی و سلامت روانی معرفی کنیم تا با دوری از آنها در کاهش استرس موفق تر باشید.

مهمترین غذاهای استرس زا کدامند؟

منبع: لیستی از مهم ترین غذاهای استرس زا

 

ادامه مطلب ...

استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

استرس زنان هم مانند استرس در مردان دلایل زیادی دارد. اینکه بدانیم تعریف استرس چیست و چه تاثیراتی بر سبک زندگی ما دارد کمک شایانی به مطالعه بهتر استرس زنان خواهد کرد.

استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

برای بروز استرس دلایل زیادی وجود دارد. معمولاَ مسائل مربوط به پول، امنیت شغلی، سلامتی و مشکلات مربوط به روابط از علت‌های مشترک استرس، بین زنان و مردان است. شاید برای زنان، مسئولیت‌هایی که بر عهده می گیرند، دلیلی خاص‌ برای استرس باشد. در جامعه امروز، نقش‌های زنانه اغلب شامل تعهدات خانوادگی، مراقبت از کودکان و یا والدین مسن (به لحاظ آماری بیشتر خانم بودند) و مسئولیت‌های کاری و نقش‌های دیگر است. با افزایش تقاضا برای تحقق این نقش‌ها و با فشار مهلت زمانی و تعهدات برآورده نشده، زنان احساس سردرگمی کنند. به دلیل اینکه آنها نمی توانند انتظارات خود و دیگران را برآورده کنند، ممکن است احساس شکست کنند.

اغلب اوقات زنان بیشتر وقت صرف می‌کنند تا نیازهای دیگران را برآورده کنند تا به نیازهای خود برسند که این خود به بروز استرس زنان منجر می شود

اگر زنان استرس زیادی داشته باشند ممکن است اصلا تشخیص ندهند که نیازشان چیست.

منبع: استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

 

ادامه مطلب ...

دیسفوری چیست و چه علائمی دارد؟ راه درمان دیسفوری

دیسفوری (dysphoria) یک حالت روانی نارضایتی و ناراحتی است که اغلب با حالتی ناخوشایند و حزن‌ انگیز توصیف می‌شود.

دیسفوری چیست؟

 کلمه دیسفوری از کلمه dysphoros گرفته شده است که معنای یونانی آن "به سختی تحمل کردن" است.

منبع: دیسفوری چیست و چه علائمی دارد؟ راه درمان دیسفوری

  ادامه مطلب ...

استرس کاری چیست

استرس کاری از انواع استرس و به معنی استرسی است که از طریق کار به انسان وارد می شود.

میزان کنترلی که فرد شاغل بر مسائل کاری اش دارد، می تواند بر روی استرس کاری تاثیر داشته اشد.

با اینکه هر کاری استرس خاص خودش را دارد، اما استرس واقعی برای افرادی که از نظر احساسی و فیزیکی نمی توانند به فشار کاری واکنش نشان دهند، بسیار سخت تر است.

استرس کاری چیست؟

یک شغل سالم چه شغلی است؟

یک شغل مناسب و سالم شغلی است که فشاری را که بر فرد وارد می کند، برای میزان توانایی، میزان کنترل فردی و مشکلاتی که برایش پیش می آید، مناسب باشد.

منبع: استرس کاری چیست

  ادامه مطلب ...

بهترین راه درمان افسردگی پس از زایمان

اگر به علائم افسردگی پس از زایمان مبتلا هستید حتما با پزشک یا روانپزشک صحبت کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که مرتباَ با یک مشاور روانشناس ملاقات کنید و یا شروع به مصرف داروهای ضد افسردگی کنید. اما برای درمان افسردگی پس از زایمان اغلب، هر دو نوع درمان توصیه می شود.

راه درمان افسردگی پس از زایمان چیست؟

در حالی که افسردگی پس از زایمان گاهی اوقات به خودی خود از بین می رود، معمولاَ علائم آن نیز با کمک دارو و گفتار درمانی سریعتر از بین می روند. بعد از مشورت با یک مشاور روانشناس خبره، می توانید کارهای دیگری انجام دهید تا با افسردگی پس از زایمان مقابله کنید. اما برویم سر موضوع اصلی این مطلب، برای درمان افسردگی پس از زایمان چکار کنم؟

منبع: بهترین راه درمان افسردگی پس از زایمان

  ادامه مطلب ...

دخول چیست؟

به طور معمول در جواب این سوال که در رابطه جنسی معمول و طبیعی دخول چیست میتوان گفت دخول در واقع وارد کردن آلت مردانه در واژن زن میباشد که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.

تعریف دخول چیست

دخول واژنی که برای شما مطلوب است غالبا صدمه زننده نیست. به ویژه درصورتی که شما و پارتنرتان مطمئن شوید که برای برانگیختگی کامل به اندازه کافی تحریک شده اید. با این حال گاهی در هنگام رابطه جنسی یا دخول، حتی زمانی که به نظر می رسد بدن شما آماده است، درد یا ناراحتی ممکن است به وجود آید.

منبع: دخول چیست؟

 

ادامه مطلب ...

رابطه افسردگی و فراموشی چیست؟

افراد زیادی سوالاتی در مورد رابطه افسردگی و فراموشی دارند. اینکه افسردگی باعث بروز فراموشی می شود یا تنها تحریک کننده آن است؟ قبلا در مطلبی مجزا به تاثیر افسردگی بر بدن انسان پرداختیم اما در این مطلب به بررسی تاثیر آن بر حافظه خواهیم پرداخت. بیشتر ما گاه و بی گاه یا مکررا دچار از دست دادن حافظه خود در موقعیت های مختلف شده ایم. فراموشی می تواند موجب تحریک یا ناامیدی یا ترس از شروع آلزایمر گردد و فشار های روانی بسیاری بر فرد تحمیل کند.

رابطه افسردگی و فراموشی چیست؟

 اگر چه آلزایمر و دمانس می توانند موجب تحلیل حافظه و شروع فراموشی های بی بازگشت باشند اما علت های دیگری برای فراموشی می توان برشمرد که یکی از آن ها علل هیجانی (Emotional Causes ) است.

تاثیر اضطراب بر حافظه برای همه ما روشن است

منبع: رابطه افسردگی و فراموشی چیست؟

  ادامه مطلب ...

افسردگی بعد از زایمان چیست؟ علائم افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان ترکیبی پیچیده از تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری است که بعد از زایمان در یک زن رخ می‌دهد. احتمالا دانستن اینکه اصلا افسردگی چیست کمک زیادی به درک افسردگی بعد از زایمان کند.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

طبق راهنمای استفاده شده برای تشخیص اختلالات روانی، افسردگی بعد از زایمان نوعی افسردگی شدید است که چهار هفته پس از زایمان شروع می شود.

تشخیص افسردگی پس از زایمان نه تنها بر اساس زمان بین زایمان و شروع بلکه به شدت افسردگی نیز بستگی دارد

منبع: افسردگی بعد از زایمان چیست؟ علائم افسردگی بعد از زایمان

  ادامه مطلب ...

اضطراب و استرس صبحگاهی

اگرچه استرس صبحگاهی یک اصطلاح پزشکی نیست، به بیدار شدن با احساس استرس و نگرانی اشاره دارد.

اگر صبح ها با اضطراب بیش از حد، استرس، و اضطراب روبرو می شوید، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم استرس فراگیر داشته باشید.

اضطراب و استرس صبحگاهی

استرس صبحگاهی صبحگاهی چیست؟
   ادامه مطلب ...